Vilkår og betingelser
Vilkår og betingelser og kundeinformation
I. Vilkår og betingelser
§ 1 Grundlæggende bestemmelser
(1) Følgende vilkår og betingelser gælder for alle kontrakter, som du indgår med os som leverandør (Apalis Home GmbH) via hjemmesiden www.micasia.dk. Medmindre andet er aftalt, modsiges inddragelsen af eventuelle betingelser, som du har gjort brug af.
(2) En forbruger iht. nedenstående bestemmelser er enhver fysisk person, der indgår en retshandel med formål, der i overvejende grad hverken kan henføres til deres erhvervsmæssige eller selvstændige erhvervsmæssige virksomhed. En erhvervsdrivende er enhver fysisk eller juridisk person eller et retskraftigt partnerskab, der ved indgåelsen af en retshandel udøver deres selvstændige erhvervsmæssige eller kommercielle virksomhed.
§ 2 Kontraktens indgåelse
(1) Genstanden for kontrakten er salg af varer.
(2) Så snart det pågældende produkt placeres på vores hjemmeside, giver vi dig et bindende tilbud om at indgå en kontrakt via online indkøbskurvsystemet på de betingelser, der er angivet i varebeskrivelsen.
(3) Kontrakten indgås via online indkøbskurvssystemet på følgende måde:
De varer, der tilsigtes at købes, lægges i "indkøbskurven". Du kan bruge den tilsvarende knap i navigationslinjen til at hente »indkøbskurven« frem, så du til enhver tid kan foretage ændringer der. Når du har klikket på knappen "Gå til kassen" eller "Fortsæt med at bestille" (eller lignende) og indtastet dine personlige data samt betalings- og forsendelsesbetingelserne, vises ordredataene som en ordreoversigt.
Hvis du bruger et straksbetalingssystem (f.eks. PayPal (Express/Plus/Checkout), Amazon Pay, Sofort) som betalingsmetode, vil du enten blive ført til siden med ordreoversigten i vores online shop eller blive omdirigeret til hjemmesiden for udbyderen af straksbetalingssystemet.
Hvis du videresendes til det pågældende straksbetalingssystem, skal du foretage det relevante valg eller indtaste dine data her. Endelig vil ordredataene blive vist som en ordreoversigt på webstedet for udbyderen af straksbetalingssystemet, eller efter at du er blevet omdirigeret tilbage til vores onlinebutik.
Før du sender ordren, har du mulighed for at kontrollere oplysningerne i ordreoversigten igen, ændre dem (også ved hjælp af internetbrowserens "tilbage"-funktion) eller annullere ordren.
Ved at sende ordren via den tilsvarende knap ("bestil med forpligtelse til at betale", "køb" / "køb nu", "bestil med forpligtelse til at betale", "betal" / "betal nu" eller lignende betegnelse), erklærer du juridisk bindende accept af tilbuddet, hvorved kontrakten indgås.
(4) Dine anmodninger om udarbejdelse af et tilbud er ikke bindende for dig. Vi sender et bindende tilbud til dig i tekstform (f.eks. via e-mail), som du kan acceptere inden for 5 dage (medmindre en anden periode er angivet i det respektive tilbud).
(5) Behandlingen af ordren og fremsendelsen af alle oplysninger, der er nødvendige i forbindelse med indgåelsen af kontrakten, sker via e-mail, i nogle tilfælde automatisk. Du skal derfor sikre dig, at den e-mailadresse, du har gemt hos os, er korrekt, at modtagelsen af e-mails kan garanteres rent teknisk og især, at den ikke forhindres af SPAM-filtre.
§ 3 Individuelt udformede varer
(1) Du stiller senest de relevante oplysninger, tekster eller filer, der kræves til den individuelle udformning af varerne, til rådighed for os via online bestillingssystemet eller via e-mail umiddelbart efter indgåelsen af kontrakten. Enhver af vores evt. krav til filformater skal overholdes.
(2) Du forpligter dig til ikke at overføre data, hvis indhold krænker tredjeparters rettigheder (især ophavsrettigheder, navnerettigheder, varemærkerettigheder) eller overtræder eksisterende love. Du fritager os udtrykkeligt fra alle krav fra tredjeparter, som gøres gældende i denne sammenhæng. Det gælder også omkostningerne til den juridiske repræsentation, der kræves i denne sammenhæng.
(3) Vi kontrollerer ikke de overførte data ift. indholdets rigtighed og påtager os intet ansvar for fejl i denne henseende.
§ 4 Særlige aftaler om tilbudte betalingsmetoder
(1) Køb på konto via paymorrow
Ved betaling på konto (køb på konto via paymorrow) vil de bestilte varer blive afsendt eller leveret til dig sammen med fakturaen. Købsprisen forfalder til betaling inden for 21 (enogtyve) kalenderdage efter fakturadatoen.
(2) Betaling med "secupay kreditkort", "secupay direkte debitering" eller "secupay køb på konto"
For betalingsmetoderne "secupay kreditkort", "secupay direkte debitering" eller "secupay køb på konto" overdrager vi vores krav på betaling mod dig fuldt ud og uigenkaldeligt til secupay AG, Goethestr. 6, 01896 Pulsnitz. Inden opgaven accepteres, foretager secupay AG en kreditvurdering på grundlag af de data, der overføres som en del af ordren.
Vi forbeholder os ret til at nægte dig den valgte betalingsmetode som følge af kreditvurderingen; du vil blive informeret om dette, før du sender din ordre.
Hvis betalingsmetoden "secupay kreditkort" eller "secupay direkte debitering" er godkendt, accepterer secupay AG opgaven og opkræver efterfølgende gebyret fra din konto via dit kreditkort eller direkte debitering. Din bank- eller kreditkortkonto vil blive debiteret, når ordren er gennemført.
Hvis betalingsmetoden "secupay køb på konto" er godkendt, accepterer secupay AG opgaven, og de bestilte varer afsendes eller leveres til dig sammen med fakturaen. Købsprisen forfalder til betaling til secupay AG, Goethestraße 6, 01896 Pulsnitz inden for 10 (ti) kalenderdage efter levering af varerne.
(3) Ratepay køb på konto, Ratepay direkte debitering, Ratepay køb i rater
For at kunne tilbyde dig attraktive betalingsmetoder arbejder vi sammen med Ratepay GmbH, Franklinstraße 28-29, 10587 Berlin (i det følgende benævnt "Ratepay"). Hvis der indgås en effektiv købsaftale mellem dig og os, når du bruger en Ratepay-betalingsmetode, overdrager vi vores betalingskrav til Ratepay. Ved brug af Ratepay-betalingsmetoden "køb på afbetaling" overdrager vi vores betalingskrav til Ratepay GmbH's partnerbank. Hvis du vælger en af de Ratepay-betalingsmetoder, der tilbydes her, giver du samtykke til overførsel af dine personlige data og ordren til Ratepay med henblik på identitets- og kreditkontrol og kontraktbehandling. Alle detaljer kan findes i de generelle betalingsbetingelser for Ratepay-betalingsmetoder på https://www.ratepay.com/legal-payment-terms/, som gælder i tillæg til vores vilkår og betingelser, når du vælger en Ratepay-betalingsmetode.
(4) Køb med direkte debitering via Novalnet
Ved køb via direkte debitering via Novalnet AG, der tilbydes i Tyskland og Østrig, forfalder betalingsbeløbet straks til betaling via direkte debitering fra den løbende konto, der er angivet i ordreprocessen, hos det kreditinstitut, der er angivet der (den løbende konto). Du bemyndiger hermed Novalnet AG til at opkræve de betalinger, som du skal foretage ved købet, via direkte debitering fra din løbende konto. Hvis den løbende konto ikke har den nødvendige dækning, er den kontoførende bank ikke forpligtet til at honorere betalingen. Delvise indløsninger foretages ikke via direkte debitering.
Ved at angive den løbende konto bekræfter du, at du er bemyndiget til at foretage direkte debitering via den tilsvarende løbende konto. Returdebiteringer er forbundet med en høj grad af indsats og omkostninger for os og Novalnet AG. I tilfælde af en returneret direkte debitering (på grund af utilstrækkelige midler på den løbende konto, på grund af annullering af den løbende konto eller indsigelse fra kontohaveren eller på grund af forkert overførte kontooplysninger) er du forpligtet til at betale et behandlingsgebyr på EUR 7,50 pr. returneret direkte debitering. Du får mulighed for at bevise, at tilbageførslen resulterede i lavere omkostninger eller slet ingen omkostninger. Der tages forbehold for yderligere krav. I betragtning af den indsats og de omkostninger, der er forbundet med at returnere direkte debiteringer, og for at undgå behandlingsgebyret, bedes du ikke gøre indsigelse mod den direkte debitering i tilfælde af en annullering eller tilbagetrækning fra købskontrakten, en returnering eller en klage. I et sådant tilfælde vil betalingen efter samråd med os blive tilbageført ved at overføre det tilsvarende beløb eller ved at kreditere det.
(5) Køb på konto via Novalnet
Ved køb på konto forfalder fakturabeløbet til betaling til vores eksterne partner, Novalnet AG, senest på den kalenderdag, der er angivet på fakturaen.
I dette tilfælde kan du kun foretage betaling til Novalnet AG med gældssanerende virkning.
Selv ved køb på konto via Novalnet AG er vi ansvarlige for generelle kundehenvendelser, f.eks. vedrørende varer, leveringstider, forsendelse, returnering, reklamationer, annulleringsmeddelelser eller kreditnotaer. Denne betalingsmetode er kun tilgængelig for kunder fra Tyskland. Novalnet AG kontrollerer og evaluerer dine oplysninger og udveksler data med andre virksomheder og kreditbureauer (kreditkontrol), hvis der er en berettiget grund til at gøre det. Hvis kreditværdigheden ikke er garanteret, kan Novalnet AG nægte dig køb på konto og vil påpege alternative betalingsmuligheder.
(6) Betaling med Unzer "køb på konto" (betaling med faktura) og/eller "betaling i rater" og/eller "SEPA direkte debitering"
I tilfælde af betalingsmetoderne "køb på konto" (betaling med faktura) og/eller "betaling i rater" og/eller "SEPA direkte debitering" overdrager vi vores krav på betaling mod dig fuldt ud til Bank Frick & Co AG, Landstrasse 14, 9496 Balzers, Liechtenstein (i det følgende benævnt "banken"). For at få gældssanering skal alle betalinger udelukkende ske til banken på den konto, du har fået oplyst til dette formål. Du kan finde Unzers generelle vilkår og betingelser her https://payment.payolution.com/payolution-payment/infoport/agb?mId=
(7) SEPA direkte debitering
Når du betaler med SEPA-direkte debitering, giver du os tilladelse til at opkræve fakturabeløbet fra den angivne konto ved at udstede et tilsvarende SEPA-mandat.
Fristen for at sende forhåndsmeddelelsen er reduceret til 5 dage før forfaldsdatoen. Du er forpligtet til at sikre, at der er tilstrækkelige midler på kontoen på forfaldsdatoen. I tilfælde af en returneret direkte debitering på grund af din fejl, skal du betale de påløbne bankgebyrer.
(8) Betaling via "PayPal" / "PayPal Checkout"
Hvis du vælger en betalingsmetode, der tilbydes via "PayPal" / "PayPal Checkout", behandles betalingen via betalingstjenesteudbyderen PayPal (Europe) S.à.r.l. et Cie, S.C.A.. (22-24 Boulevard Royal L-2449, Luxembourg; "PayPal"). De enkelte betalingsmetoder via "PayPal" vises under en tilsvarende mærket knap på vores hjemmeside og i online-bestillingsprocessen. "PayPal" kan bruge andre betalingstjenester til betalingsbehandling; hvis der gælder særlige betalingsbetingelser, vil du blive informeret om disse separat. Du kan finde flere oplysninger om "PayPal" på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/legalhub-full.
§ 5 Tilbageholdelsesret, ejendomsforbehold
(1) Du kan kun gøre brug af en tilbageholdelsesret, hvis der er tale om krav fra samme kontraktforhold.
(2) Varerne forbliver vores ejendom, indtil hele købssummen er betalt.
(3) Hvis du er iværksætter, gælder følgende også:
a) Vi forbeholder os ejendomsretten til varerne, indtil alle krav fra det nuværende forretningsforhold er fuldt ud afviklet. Forud for overdragelsen af ejendomsretten til forbeholdsvarerne er pantsætning eller overdragelse til sikkerhed ikke tilladt.
b) Du må videresælge varerne i det almindelige forretningsforløb. I dette tilfælde overdrager du os hermed alle krav på fakturabeløbet, der tilfalder dig fra videresalget; vi accepterer overdragelsen. Du er desuden bemyndiget til at inddrive kravet. Men hvis du ikke opfylder dine betalingsforpligtelser korrekt, forbeholder vi os ret til selv at inddrive kravet.
c) Ved sammenlægning og blanding af de varer, der er omfattet af ejendomsforbeholdet, får vi medejerskab til den nye vare i forholdet mellem fakturaværdien af de varer, der er omfattet af ejendomsforbeholdet, og de øvrige forarbejdede varer på tidspunktet for forarbejdningen.
d) Vi forpligter os til på din anmodning at frigive de sikkerheder, som vi har ret til, i det omfang realisationsværdien af vores sikkerheder overstiger det krav, der skal sikres, med mere end 10%. Vi er ansvarlige for at udvælge den sikkerhed, der skal frigives.
§ 6 Garanti
(1) De lovmæssige garantirettigheder gælder.
(2) Som forbruger opfordres du til straks ved levering at kontrollere varerne for fuldstændighed, åbenlyse fejl og transportskader og til at underrette os og transportøren om eventuelle klager så hurtigt som muligt. Hvis du ikke gør det, har det ingen indflydelse på dine lovmæssige garantikrav.
(3) I det omfang en egenskab ved varen afviger fra de objektive krav, anses afvigelsen kun for at være aftalt, hvis du blev informeret om det samme af os inden afgivelsen af kontraktdeklarationen, og afvigelsen blev udtrykkeligt og separat aftalt mellem de kontraherende parter.
(4) Hvis du er iværksætter, gælder følgende som afvigelse fra ovenstående garantibestemmelser:
a) Kun vores egne specifikationer og producentens produktbeskrivelse skal betragtes som aftalt som varens kvalitet, men ikke anden reklame, offentlige kampagner og erklæringer fra producenten.
b) I tilfælde af mangler yder vi garanti efter eget valg ved reparation eller efterlevering. Hvis afhjælpning af mangler mislykkes, kan du vælge at kræve et afslag i prisen eller træde tilbage fra kontrakten. Afhjælpning af mangler anses for at være mislykket efter andet forgæves forsøg, medmindre varens eller manglens art eller andre omstændigheder taler imod. I tilfælde af afhjælpning af mangler er vi ikke forpligtet til at bære de øgede omkostninger, der opstår som følge af transport af varerne til et andet sted end opfyldelsesstedet, forudsat at transporten ikke svarer til den tilsigtede brug af varerne.
c) Garantiperioden er et år fra levering af varerne. Den forkortede frist gælder ikke:
for forsætligt forvoldte skader, der kan tilskrives os, som følge af skade på liv, lemmer eller helbred og for andre skader, der er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed;
i det omfang vi svigagtigt har skjult manglen eller har påtaget os en garanti for varens kvalitet;
for genstande, der er blevet brugt til en bygning i overensstemmelse med deres normale brug og har forårsaget dens mangelfuldhed;
i tilfælde af lovbestemte regreskrav, som du har mod os i forbindelse med garantirettigheder.
§ 7 Lovvalg, opfyldelsessted, værneting
(1) Tysk lov er gældende. For forbrugere gælder dette lovvalg kun, såfremt det ikke ophæver beskyttelsen iht. ufravigelige bestemmelser i loven i det land, hvor forbrugeren har sit sædvanlige opholdssted (begunstigelsesprincippet).
(2) Opfyldelsesstedet for alle ydelser, der har at gøre med de eksisterende forretningsforhold med os og værnetingsstedet, er vores hovedsæde, hvis du ikke er en forbruger, men en købmand, en juridisk enhed under offentlig ret eller en særlig fond under offentlig ret. Det samme gælder, hvis du ikke har et generelt værneting i Tyskland eller EU, eller hvis din bopæl eller sædvanlige opholdssted ikke er kendt på det tidspunkt, hvor der klages. Beføjelsen til også at appellere til domstolen ved et andet juridisk værneting, forbliver upåvirket heraf.
(3) Bestemmelserne i CISG-købeloven gælder udtrykkeligt ikke.
II. Kundeinformationer
1. Sælgerens identitet
Apalis Home GmbH
Königsbrücker Str.34
01099 Dresden
Tyskland
Telefon: +49 (0)35126170330
E-mail: info@micasia.dk
Alternativ konfliktløsning:
Europa-Kommissionen stiller en platform til rådighed for udenretslig onlinetvistbilæggelse (ODR-platform), som man kan få adgang til på https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Vi er hverken villige eller forpligtede til at deltage i tvistbilæggelsesprocedurer ved forbrugervoldgiftsnævn.
2. Oplysninger om indgåelse af kontrakten
De tekniske trin for indgåelse af kontrakten, indgåelse af selve kontrakten og mulighederne for rettelser udføres i overensstemmelse med bestemmelserne i »Kontraktens indgåelse«, der er en del af vores Vilkår og betingelser (Del I.).
3. Kontraktsprog, opbevaring af kontrakttekst
3.1. Kontraktens sprog er dansk.
3.2. Vi gemmer ikke hele kontraktteksten. Inden afsendelse af ordren via online indkøbskurvssystemet, kan kontraktdata udskrives ved hjælp af browserens printfunktion eller gemmes elektronisk. Efter at vi har modtaget ordren, vil ordredataene, de oplysninger, der iht. loven kræves ved fjernsalgskontrakter, og Vilkår og betingelser blive sendt til dig igen via e-mail.
3.3. Hvis du anmoder om et tilbud uden for online indkøbskurvssystemet, modtager du alle kontraktdata som en del af et bindende tilbud i tekstform, fx via e-mail, som du kan printe ud eller gemme elektronisk.
4. Væsentlige egenskaber ved varerne eller tjenesteydelserne
De væsentlige egenskaber ved varen og/eller tjenesteydelsen kan ses i det pågældende tilbud.
5. Priser og betalingsmetoder
5.1. De priser, der er angivet i de pågældende tilbud samt forsendelsesomkostningerne, udgør de samlede priser. De indeholder alle priskomponenter, inklusive alle afgifter.
5.2. Fragtomkostningerne er ikke inkluderet i købsprisen. De kan hentes frem vha. en tilsvarende knap på vores hjemmeside eller i det pågældende tilbud, de vises separat i løbet af bestillingsprocessen og skal også betales af dig, medmindre du er blevet lovet gratis levering.
5.3. Hvis leveringen sker til lande uden for EU, kan der opstå yderligere omkostninger, som vi ikke skal betale, såsom told, skatter eller pengeoverførselsgebyrer (kreditinstitutternes bankoverførsels- eller valutakursgebyrer), som du skal betale.
5.4. Du skal betale omkostningerne ved pengeoverførslen (kreditinstitutternes bankoverførsels- eller valutakursgebyrer) i de tilfælde, hvor leveringen sker til et EU-medlemsland, men hvor betalingen foretages uden for Den Europæiske Union.
5.5. De betalingsmidler, der står til rådighed for dig, vises under en tilsvarende knap på vores hjemmeside eller i det pågældende tilbud.
5.6. Medmindre andet er angivet for de enkelte betalingsmidler, forfalder betalingskravene fra den indgåede kontrakt til betaling med det samme.
6. Leveringsbetingelser
6.1. Leveringsbetingelserne, leveringsdatoen og eventuelle eksisterende leveringsbegrænsninger kan ses under en tilsvarende betegnet knap på vores hjemmeside eller i det pågældende tilbud.
6.2. Hvis du er forbruger, er det lovbestemt, at risikoen for hændeligt tab og hændelig forringelse af den solgte vare under forsendelsen først overgår til dig, når varen overdrages til dig, uafhængigt af, om forsendelsen er forsikret eller uforsikret. Det gælder ikke, hvis du selvstændigt har bestilt et transportfirma, der ikke er valgt af den erhvervsdrivende, eller en anden person, der er ansvarlig for at gennemføre forsendelsen.
Hvis du er iværksætter, er levering og forsendelse på din egen risiko.
7. Lovbestemt ansvar for fejl og mangler
Ansvaret for mangler bygger på »Garanti«-bestemmelsen i vores Vilkår og betingelser (del I).
Disse vilkår og betingelser, samt kundeoplysningerne er udarbejdet af jurister fra Händlerbund med speciale i IT-ret og kontrolleres løbende for juridisk overensstemmelse. Händlerbund Management AG garanterer teksternes retssikkerhed og er ansvarlig i tilfælde af advarsler. Du kan finde flere oplysninger om dette på: https://www.haendlerbund.de/de/leistungen/rechtssicherheit/agb-service.
Sidste opdatering: 22.10.2024